Konserwacja narzędzi pneumatycznych
Konserwacja narzędzi pneumatycznych
Właściwa konserwacja jest jedynym sposobem na utrzymanie wydajności i zminimalizowanie zużycia. Zmniejsza to koszty operacyjne i wydłuża żywotność.
Nasze narzędzia pneumatyczne są przystosowane do ciśnienia roboczego 6 barów. W przypadku szlifierek ze wbudowanym regulatorem możliwe jest ustawienie ciśnienia roboczego na 4 bary. Jest to przydatne w celu pełnego wykorzystania zalecanej prędkości dla danego narzędzia szlifierskiego.
Narzędzia pneumatyczne nie powinny pracować na biegu jałowym, ponieważ generuje to ciepło i zwiększa zużycie. Sprężone powietrze powinno być czyste i suche. Zapewnia to profesjonalny system sprężonego powietrza. Przed podłączeniem węża sprężonego powietrza należy go przedmuchać. Do ekonomicznego korzystania z narzędzi pneumatycznych wymagane są określone ilości sprężonego powietrza. Przewód, złączki i węże muszą mieć wymagane przekroje, aby ciśnienie przepływu pozostawało stałe.
Zamknięte łożyska kulkowe wypełnione smarem nie mogą być płukane.
Istotne jest optymalne smarowanie. Nasze narzędzia pneumatyczne mają zazwyczaj wbudowane smarownice.
Znajdują się one między zaworem wlotowym a silnikiem i działają w dowolnej pozycji. W przypadku małych i lekkich narzędzi ręcznych często konieczne jest zrezygnowanie ze wbudowanych smarownic. Maszyny stałyby się wówczas zbyt ciężkie i nieporęczne. W takich przypadkach smarowanie musi być zapewnione przez jednostki konserwacyjne lub olejarki zainstalowane w wężu zasilającym. W przypadku stacji roboczych zainstalowanych na stałe zalecamy stosowanie jednostek konserwacyjnych (patrz lista akcesoriów).
Tam, gdzie wymagane są dłuższe przewody, bardziej praktyczne są smarownice liniowe, które są instalowane w przewodach. Odległość między narzędziem a smarownicą nie powinna przekraczać 5 metrów.
Wszystkie narzędzia pneumatyczne wyposażone są w filtr siatkowy, który należy regularnie sprawdzać i czyścić.
Po użyciu maszyny należy przepłukać olejem o niskiej lepkości lub w inny sposób zabezpieczyć przed korozją.
Jeśli obecne są smarowniczki, przekładnia musi zostać ponownie nasmarowana za pomocą smarownicy:
- co 60 godzin pracy
Mechanizmy udarowe, łożyska ślizgowe, łożyska wałeczkowe Sprawdzić i nasmarować w razie potrzeby
- co 300 godzin pracy
Przesmarować przekładnię i łożyska wałeczkowe Nasmarować
- Co 6-8 godzin pracy w przypadku kluczy udarowych nasmarować dosmarować tuleję prowadzącą kowadła.
Wszystkie części wewnętrzne muszą być dobrze nasmarowane przed dłuższym przestojem, aby zapobiec tworzeniu się rdzy. Zaleca się regularne sprawdzanie tarcz i łożysk.
Narzędzia pneumatyczne należy przechowywać wyłącznie w suchych pomieszczeniach.
Stosowane oleje smarowe:
Ogólne: SAE 5W do SAE 10W
Do bezprzekładniowych kluczy udarowych i małych szlifierek:
- Tylko SAE 5 W
Jeśli sprężone powietrze jest wilgotne, należy stosować oleje pochłaniające wodę (bez utraty właściwości smarnych) i zawierające dodatki antykorozyjne. W niskich temperaturach (zwłaszcza podczas pracy na zewnątrz) należy w razie potrzeby stosować środki smarne zapobiegające oblodzeniu (np. Kilfrost, Kompranol N74).
Do smarowania łańcucha pił łańcuchowych:
- Olej maszynowy z dodatkiem adhezyjnym, lepkość c ST 49-55' (6,5-7,5 E)/50°C
Olejarki używane z naszymi narzędziami
Oliwiarka do zamocowania na maszynie lub do zintegrowania z przewodami giętkimi
Regulacja olejarki: Po usunięciu zaślepki (element 3), śruba regulacyjna (element 2) staje się widoczna. Dokręcenie śruby zmniejsza wydatek oleju, a jej poluzowanie umożliwia dopływ większej ilości oleju do urządzenia. W większości przypadków wystarczy dokręcenie lub poluzowanie o ¼ do ½ obrotu. W przypadku zatkania oczyść otwór (2 mm DRM) za pomocą drutu.
Prawidłowe ustawienie: Pod ciśnieniem, przy otwartym korku wlewu (poz. 4) olej musi lekko bulgotać, napełnienie wystarcza na około 8 godzin pracy.
Smarownica przewodowa
Stacjonarne maszyny i silniki na sprężone powietrze są smarowane przez smarownice górne do montażu poziomego i pionowego.
Ustawianie olejarki: Odciąć dopływ powietrza. Otworzyć korek (element 3). Poluzować widoczną nakrętkę zabezpieczającą (element 5) za pomocą klucza nasadowego i dokręcić korek (element 4) śrubokrętem o ¼ do ½ obrotu i ponownie zablokować. Podczas napełniania do otworu "a" nie może dostać się olej. Zamknąć korek (poz. 3) i otworzyć dopływ powietrza.
Prawidłowe ustawienie:
Przytrzymaj kawałek papieru w niewielkiej odległości przed wylotem powietrza. Musi on być zwilżony olejem bez tworzenia się kropel.
Przezroczysta olejarka
Do instalacji na stałych stanowiskach pracy.
(szczególnie używane w jednostkach konserwacyjnych — patrz lista akcesoriów)
Przezroczyste zbiorniki umożliwiają dobrą kontrolę. Kropla oleju może być łatwo regulowana za pomocą śrubokręta przy użyciu śruby regulacyjnej. (Śruba regulacyjna znajduje się nad gwintowanymi połączeniami z boku — mniej oleju po obróceniu w prawo, więcej oleju po obróceniu w lewo). Ustawienie (od 2 do 5 kropli na ml/min zużycia powietrza) należy wykonać przy przepływie powietrza, tj. przy pracującej maszynie.